اظهارنامه حقوقی انجمن تغذیه ایران (اتا) و جوابیه شرکت پارس نیوشانیک

503

در هفته اخیر تصویری در فضای مجازی منتشر شد که باعث ایجاد حواشی ای در مورد محصولات و نمایندگان فروش شرکت پارس نیوشانیک گردید. این تصویر اظهار نامه ای را نشان می داد که انجمن تغذیه ایران (آتا) با موضوع “دخالت و ادعاهای غیر مجاز و فاقد مستندات علمی و نیز توصیه های غیر مجاز در امر تغذیه و لاغری توسط افراد فاقد صلاحیت” برای شرکت نیوشا ارسال کرده بود. متن این اظهار نامه به شرح ذیل می باشد:

با سلام،
همانطور که مستحضرید
در امر تغذیه و لاغری در نظام سلامت یک جامعه در هر کشوری سازمان و نهاد هایی اعم از دانشگاه ها و موسسات علمی اقدام به پرورش افرادی متخصص می کنند تا به صورت علمی و صحیح برای ارائه توصیه ها و برنامه های تغذیه و لاغری به افراد جامعه بپردازند. حال آنکه شرکت نیوشا بدون داشتن مجوز علمی و اشخاص متخصص در امر تغذیه و لاغری اقدام به فروش و دخالت و ادعاهای واهی و صدور توصیه های غیر مجاز و غیر علمی و تبلیغ بدون مجوز از وزارت بهداشت در رسانه ها و اماکن عمومی می کند. با توجه به این مهم که مطابق قانون نظام پزشکی و قانون مجازات اسلامی هر گونه تبلیغ، فروش، توصیه و تجویز دارو ها و مواد خوراکی و آشامیدنی بدون مستندات علمی و مجوز قانونی جرم محسوب شده و دارای مجازات قانونی می باشد. لذا بدینوسیله به شما اخطار رسمی و قانونی می گردد ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ روئیت و ابلاغ اظهارنامه حاضر نسبت به توقف تبلیغات محصولات نیوشا با عنوان محصولات تغذیه ای و لاغری و صدور توصیه های غیر علمی در این زمینه بکنید. بدیهی است در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی اقدام به پلمپ محل فعالیت و نمایندگی های صادره از طرف شرکت نیوشا گردیده و مورد پیگرد قانونی (حقوقی، کیفری) قرار خواهید گرفت و همچنین کلیه عواقب و مسئولیت حقوقی و کیفری آن به همراه خسارت های وارده به متخصصین رشته نغذیه و هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل به عهده شرکت نیوشا خواهد بود.
با تقدیم احترام
انجمن تغذیه ایران

این اظهار نامه در تاریخ ششم آبان ماه نود و شش (۹۶/۰۸/۰۶) برای شرکت نیوشا ارسال شد و در تاریخ یازدهم آبان (۰۸/۱۱) به ایشان ابلاغ گردید. کانال رسمی شرکت نیوشانیک اما در تاریخ شانزدهم آبان در پاسخ به این اظهار نامه جوابیه ای را منتشر کرد که عکس و متن آن در ادامه آمده است:

متن منتشر شده در کانال شرکت:
“پیرو انتشار اظهارنامه ای منتسب به انجمن تغذیه ایران (اتا) در فضای مجازی تحت شماره ۱۳۹۶۲۲۰۸۳۶۳۰۹۰۸۴ مورخ ۰۶/۰۸/۹۶، علی رغم اینکه انجمن فوق الذکر به عنوان نهاد صنفی فاقد صلاحیت طرح ادعاهای اینچنین بوده و به تبع آن شرکت نیوشا مسئولیتی در قبال پاسخگویی به ادعاهای مطرح را به لحاظ قانونی ندارد لکن با توجه به فضاسازی های صورت گرفته در چند روز گذشته لازم دانستیم موضع قانونی شرکت را در قبال ادعاهای مطرح شده، به اطلاع آن انجمن و تمامی فرصت طلبانی که قصد سوء استفاده از فضای به وجود آمده را داشتند، برسانیم.
در ذیل این اطلاعیه تصویر اظهارنامه ارسالی از سوی شرکت پیوست گردیده است.”

متن اظهارنامه:

با سلام
در پاسخ به مفاد اظهارنامه ۱۳۹۶۲۲۰۸۳۶۳۰۹۰۸۴ مورخ ۹۶/۰۸/۰۶ که در تاریخ ۰۸/۱۱ به این شرکت ابلاغ گردیده است، موارد ذیل را به استحضار می رسد:
همانطور که مستحضر هستید برابر ماده ۱۵۶ قانون آئین دادرسی مدنی اظهار نامه صرفاً جهت مطالبه حقوق ناشی از معاملات و تعهدات اظهار کننده ازمخاطب پیش از تنظیم دادخواست بوده و استفاده آن انجمن جهت طرح اتهامات واهی علیه این شرکت بدون شرایط مندرج در ماده صدر الاشاره فاقد وجاهت قانونی و مصداق نشر اکاذیب و افترا می باشد. ضمن آنکه انجمن تغذیه ایران، به عنوان نهادی صنفی متشکل از بعضی افراد مرتبط با حوزه تغذیه، فاقد صلاحیت قانونی در حوزه مرتبط با تولید، بازاریابی، تبلیغ و فروش محصولات آشامیدنی است.
مستند به پروانه بهداشتی تاسیس و بهر برداری ۱۴۲۳-۱۳۵-ص-۹۶ صادره از وزارت بهداشت و مواد ۷، ۸ و ۹ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی ، تمامی محصولات از این شرکت دارای مجوز های لازم برای تولید و عرضه هستند. بنابر این جرم “فروش بدون مجوز قانونی” از مصادیق افترا محسوب شده و از آن انجمن محترم درخواست می شود چنانچه مستنداتی نسبت به تولید بدون مجوز محصولات نیوشا در اختیار دارد در مرجع قضایی صالح ارائه کند. در غیر اینصورت این شرکت، برابر ماده۶۹۷ قانون مجازات اسلامی که انتساب جرم به اشخاص حقیقی و حقوقی را مصداق افترا و قابل تعقیب و مجازات دانسته، اقدام خواهد نمود. چنانچه ادعای آن انجمن در رابطه با “دخالت در امور پزشکی” متوجه نمایندگان فروش این شرکت باشد نیز وجاهت قانونی ندارد، زیرا برابر با ماده ۲ قانون مجازات اسلامی وقوع جرم نیازمند عناصر مادی بارز و مشخص مانند تاسیس محل کسب یا محل، صدور نسخه و تجویز و در نهایت دریافت حق الزحمه است. حال آنکه هیچ یک از نمایندگان فروش شرکت مرتکب حتی یکی از این اعمال نگردیده اند و موجب آئین نامه انظباطی این شرکت نیز ارتکاب هر یک از موارد موجب قطع همکاری شرکت با نماینده متخلف می گردد.
در رابطه با دیگر اتهام وارده از سوی انجمن تحت عنوان “صدور توصیه های غیر مجاز و غیر علمی” اولاً عملی تحت این عنوان در قوانین جزایی و قوانین مورد استناد آن انجمن، جرم نگاری نگردیده یا حتی به نحو ضمنی نیز مورد اشاره فرار نگرفته است. ثانیاً اگر فرض کنیم منظور آن انجمن انتساب عنوان “تجویز” به توصیه نمودن مواد خوراکی و آشامیدنی باشد، باید خاطر نشان ساخت که به تصدیق قوانین موضوعه عنوان تجویز منحصر به دارو است و نه مواد خوراکی و آشامیدنی و به تصریح ماده ۱۹ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی اعمال محکومیت ها کیفری در خصوص تهیه و فروش مواد غذایی منحصراً در موارد خوردنی تقلبی و یا فاسد امکان پذیر بوده که با توجه به مواردی که پیشتر بیان شده محصولات عرضه شده توسط این شرکت به جهت دارا بودن مجوز های قانونی مشمول این مقررات نمی گردد. ضمن آنکه عقلاً وجود ممنوعیت قانونی مورد ادعای انجمن نیز محال است، چرا که در این صورت توصیه به عدم مصرف نوشیدنی های قندی از سوی رسانه های خبری و حتی در نگاه جزئی تر، توصیه ورزشکاری به دوستش در راستای رعایت سبک زندگی سالم نیز می تواند مشمول مقررات ادعایی آن انجمن گردد. لذا طرح ادعای انجمن مبنی بر صدور توصیه های غیر مجاز وغیر علمی خلاف واقع و بدون توجیه قانونی است.
یکی دیگر از اتهامات کذب وارده به شرکت در اظهار نامه موصوف، ادعای تبلیغات بدون مجوز وزارت بهداشت در رسانه ها و اماکن عمومی است. برابر با ماده ۱ دستور العمل نحوه تبلیغ و آگهی های دارویی و مواد خوراکی ، آشامیدنی، تبلیغات محصولاتی که قبلاً پروانه تاسیس، بهره برداری و ساخت محصول موضوع آگهی را دریافت کرده اند، کاملاً مجاز است و نیازی به مجوز مجزا ندارد. مضاف بر این که تبلیغات شرکت که از سالیان گذشته با شعار “دمنوش های مثلثی نیوشا” در رسانه های عمومی در معرض دید قرار گرفت مطابق ماده ۲ همین قانون هیچ اشاره ای به اتهامات مطرح شده در اظهار نامه نگردیده است و بنابر این ادعای انجمن محترم در رابطه با تبلیغات شرکت در رسانه های عمومی نیز فاقد وجاهت قانونی است.
در اظهارنامه ذکر شده است که “مطابق قانون نظام پزشکی و قانون مجازات اسلامی، هر گونه تبلیغ، فروش ، توصیه و تجویز دارو ها و مواد خوراکی و آشامیدنی بدون مستندات علمی و مجوز قانونی جرم محسوب شده و دارای مجازات قانونی می باشد” حال آنکه عبارت “مواد خوراکی و آشامدنی بدون مستندات علمی” در هیچ یک از موارد قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی ذکر نگردیده است و این قانون با ذکر واژه دارو ها احصاء گردیده است و در هیچ قانون دیگری از قوانین جاریه ی کشور نیز تصریحی بر اینکه فروشنده مواد خوراکی و آشامیدنی نیازمند صلاحیت و مجوز های علمی و قانونی نگردیده است.
در انتها به اطلاع می رساند این شرکت حق خود را در پیگیری قضایی ادعاهای کذبی که طی این اظهارنامه به این شرکت منتسب گردیده و نیز اظهارات خارج از صلاحیت آن انجمن شامل تهدید پلمپ دفاتر و مراکز فعالیت این شرکت، محفوظ دانسته و نسبت به تعقیب کیفری عوامل منتشر کننده این اظهار نامه که اعمالشان مصداق بارز نشر اکاذیب وفق ماده ۶۹۸ قانون مجازات است نیز اقدام خواهد نمود.
میثم مسگرها – وکیل شرکت پارس نیوشانیک

تذکرات:
۱) چنانچه در پاسخ به این اظهارنامه مطلبی داشته باشید می توانید با ارائه شماره اظهارنامه به هر یک از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید.
۲) اظهارنامه صرفاً اعلام رسمی از طرف اظهار کننده است و به منزله طرح دعوا نیست.

جدای از مسئله حقوقی مطرح شده قصد داریم از چند جنبه به این موضوع نگاهی اجمالی بیندازیم. اول آنکه تمامی محصولاتی که در بازاریابی شبکه ای مجوز ارائه و فروش دریافت می کنند از طریق کمیته نظارت بررسی شده و مجوز می گیرند. تعریف سبد های مجاز محصولی نیز به صورتی است که در هر شرکت، تمامی محصولات فارغ از کیفیت و میزان تاثیر گذاری، محصولاتی هستند که می توانند در هر فروشگاه عادی هم فروخته شوند. بنابراین اگر ادعای درمان از سمت نمایندگان فروش مطرح شود، فرقی نمی کند دمنوش لاغری باشد یا آب یونیزه یا کرم درمان کننده معضلات پوستی، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا ادعایی تخصصی. البته منظور عدم تاثیر گذاری محصولات هیچ شرکتی نیست، اما از محصولی که در معرض فروش عمومی قراردارد انتظار جایگزینی دارو را نداشته باشید. این موضوع را بسیاری از توزیع کنندگان آموزش دیده خودشان به مشتری یادآوری می کنند.

مورد بعدی اینکه نمایندگان فروش هر شرکت، مشاور فروش محصولات آن شرکت هستند و طبیعی است که بر اساس توانایی سبد محصول شرکت خود، ترکیب ها و پک های خود را معرفی می کنند، اما پزشکان یا متخصصان درمانی از جنبه دیگری به موضوع نگاه می کنند و با توجه به نیاز مراجعه کننده دارو تجویز می کنند. البته این موضوع شاید ابتدا حس بدی را ایجاد کند اما با کمی تامل می تواند سوتفاهم اصلی را هم برای توزیع کنندگان و هم برای خریداران از بین ببرد. توزیع کنندگان هر شرکتی بهترین مشاور استفاده از محصولات همان شرکت هستند و پایه و اساس علمی کارشان بر اساس تولیدات نهایی شرکت است. یعنی به طور معمول اگر شرکتی محصولی مناسب سلامت ناخن داشته باشد، نمایندگانش راجع به عارضه های ناخن مطالعه می کنند، آموزش می بینند، یاد می گیرند و در نهایت می توانند بهترین مشاوره را در مورد تاثیرات محصولات شرکت خود دهند، در غیر این صورت اولویتی برای دانستن راجع به ناخن در آموزش هایشان نیست.

اینکه بین نماینده فروش شرکت و مشتری احتمالی اش چه می گذرد و مشتریان با چه انتظاری محصولات را می خرند، بیشتر موضوعی اخلاقی بین فروشنده و خریدار است، اما هر چقدر هر دو به حقوق و جایگاه خود واقف باشند، کمتر درگیر حاشیه می شوند. نمایندگان فروش در شرکت های بازاریابی شبکه ای به دلیل استفاده شخصی و فروش محصول به اطرافیان و اشتراک گذاری تجارب در تیم ها، معمولاً بعد از مدت کوتاهی همکاری با شرکت تجربه ارزشمندی از تاثیرات محصول پیدا می کنند و این تجربه، بهترین راهنمای خریداران جدید درانتخاب و استفاده از محصولات شرکت است.

این اتفاق در دنیا نظایر زیادی دارد و بسیاری از شرکت های بزرگ مانند هربالایف، جیونس، فوراور و غیره نیز سالیانه در دادگاه در مقابل شکایات و اعتراضات، از کیفیت مصولات و خدمات خود دفاع می کنند. اما در کشور ما این اتفاق حکم قدم گذاشتن بر پله بعدی را دارد. این که نتیجه این اظهارنامه و جوابیه اش چه می شود، موضوعی است که در نهایت متخصصین و مسئولین ذیربط بررسی و اعلام می کنند و حتماً بر اساس مدارک و مستندات قابل پیگیری خواهد بود؛ اما وقوع چنین اتفاقاتی می تواند باعث شفافیت بیشتر مسیرهای قانونی این صنعت در کشور و به تبع آن امنیت و حمایت بیشتر از فعالان حرفه گردد.

راه‌های ارسال به دوستانتان: