شرکت بازاریابی شبکه ای سفیران یگانه بازاریابی (سیب)

515

شرکت سفیران یگانه بازاریابی (سیب) بعد از حدود ۱۳ ماه به عنوان اولین شرکت موفق به دریافت مجوز صنفی فعالیت بازاریابی شبکه ای شد. پخش این خبر از کانال های رسمی دبیرخانه کمیته نظارت خبر از ورود بازاریابی شبکه ای ایران به فصل جدیدی می دهد که می تواند در ابعاد مختلف بر این صنعت اثر بگذارد. ضمن تبریک به تمامی دست اندر کاران فعال این صنعت و همچنین خداقوت به قانون گذاران و ناظران و مسئولان، قصد داریم فارغ از ویژگی های شرکت بازاریابی شبکه ای سیب، به ابعاد مختلف تاثیرگذاری این موضوع بپردازیم.

در طول بیش از یک سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت و به طور خاص کمیته نظارت بر کسب و کارهای مجازی و بازاریابی شبکه ای، به بررسی و اصلاح قوانین مربوط به فعالیت بازاریابی شبکه ای پرداختند. این تغییرات شامل بخش های متنوعی از جمله قوانین مربوط به ثبت شرکت، اصول حاکم بر طرح بازپرداخت، آئین نامه های مرتبط با محصولات و شرایط بازپس گیری کالا می باشد. در کنار تمامی این تغییرات، مراحل صدور پروانه نیز دارای ساختار تعریف شده ای در بستر اینترنت شده که خود نقش به سزایی در سرعت بخشیدن به بررسی درخواست متقاضیان دارد.

شروع دوباره اعطای مجوز همچون خون تازه ای در رگ های صنعت بازاریابی شبکه ای در همه قسمت ها حرکت می کند. تولید کنندگان زیادی در کشور هستند که با شنیدن این خبر می توانند مسیر مطمئن و تازه ای برای دستیابی به مشتریان خود طراحی کنند. مسیری که علاوه بر کوتاه تر بودن، می تواند فرصت فوق العاده کارآفرینی را نیز برایشان ایجاد کند. محصولات خاص و کارآمد که هدف اصلی توزیع در سیستم بازاریابی شبکه ای هستند می توانند به بازار عرضه شوند و زمینه صادرات و معرفی جهانی خود را مهیا کنند.

شرکت های دارای مجوز در طی چند سال گذشته به یکدیگر و مدل های رقبا شناخت پیدا کرده و تا حدودی از تلاطم و رشد فاصله گرفته بودند. اما شروع اعطای مجوز و ورود شرکت های متنوع جدید، قدیمی تر ها را نیز ملزم به تغییر و به روز رسانی می کند. حساسیت ها و قوانین مربوط به ارائه محصولات از یک سو و حضور رقبای تازه نفس از سمت دیگر، شرکت ها را به سمت ارائه خدمات بهتر سوق می دهد. به زودی دیگر بهتر بودن از چند رقیب شناخته شده نمی تواند ملاک درستی برای انتخاب باشد و توزیع کنندگان و مشتریانشان احتیاج به دلایل موجه تری برای انتخاب و وفاداری به شرکت دارند.

با حضور شرکت های تازه و سرریز ایده های نو در نحوه ارائه خدمات و محصولات ، استارت آپ های متنوع به عنوان همکاران تجاری، تکمیل و تسریع کننده های زنجیره تامین به پیکره این صنعت اضافه خواهند شد. هر چند تا امروز نیز برخی از شرکت ها از حضور ایده های استارت آپی در دل خود استقبال کرده اند، از این پس این صنعت می تواند به بازاری تخصصی برای ایده پردازان تبدیل شود. استفاده از الگو های جدید و به روز در مدیریت، ارتباطات و نظارت نیز می تواند تاثیر شگرفی در بهبود کیفیت صنعت بازاریابی شبکه ای ایجاد کند و در ادامه بخشی از اعتماد از دست رفته مشتریان و توزیع کنندکان را ترمیم نماید.

تصویب آئین نامه های جدید و لزوم به تولید محصول، چالش جدیدی را برای برخی از شرکت های قدیمی بوجود آورده و هر چند این شرکت ها بعضاً تجربه موفقی در پخش محصول طی شش سال گذشته داشته اند، مسائل مربوط به تولید و تجاری سازی کالا برایشان مرحله جدیدی در تجارت است. در صورتی که شرکت های تازه تاسیس قبل از دریافت مجوز هفت خوان تولید و عرضه را گذرانده اند و فرصت دارند تا گوی رقابت را از دست شرکت های با سابقه بگیرند.

تغییرات و آئین نامه های مرتبط با طرح های بازپرداخت، شرایط بهتری را برای توزیع کنندگان به ارمغان می آورد. استاندارد سازی تا حد زیادی از ایجاد خلاقیت و بروز ایده های نو جلو گیری می کند، اما در عوض این اطمینان را در مشتری احتمالی بوجود می آورد که افرادی متخصص قبل از او به بررسی طرح پرداخته اند و طرح دارای حداقل های مورد تایید برای موفقیت است. رسیدگی به این بخش شاید حساس ترین بخش برای توزیع کنندگان باشد که می خواهند آینده مالی خود را بر اساس طرح بازپرداخت شرکت برنامه ریزی کنند.

جدا از تمام بستر هایی که برای بهبود رشد صنعت فراهم شده، توزیع کنندگان می توانند بیشترین استفاده را از این موج تغییرات کنند. مسائل مطرح شده همگی بر کار توزیع کنندگان موثرند اما بالاتر از همه آنها، بسیاری فرصت این را پیدا می کنند که عینک تعصب را از چشم خود بردارند و به سمت انتخاب هایی هوشمندانه و مطابق با خواسته های شان پیش روند. افرادی که در ابتدای مسیر هستند با بررسی و دقت به فاکتورهای انتخاب صحیح، می توانند با چشمی باز و حق انتخابی گسترده، شرکت مورد علاقه خود را بیابند و به جای صرفاً کسب درآمد، لذت واقعی استفاده از خدمات و محصولات شرکت شان را انتشار دهند. این موج جدید مشتریان راضی می تواند چهره بازاریابی شبکه ای ایران را تغییر دهد و مفاهیم ارزشمند خدمات رسانی با کیفیت را جایگزین تبلیغات کسب درآمد کند.

ورود به فضای جدید، البته در کنار ایجاد پتانسیل های مثبت، نا شناخته هایی را نیز به همراه خواهد داشت و به معنی رسیدن به شرایط ایده آل نیست. ایجاد این بستر در صورت پایندی به ارزش های سلامت اقتصادی و اجتماعی، می تواند فرصتی استثنایی برای ساخت تجارتی ماندگار در اختیار شرکت ها، تولید کنندگان و توزیع کنندگان شبکه ای قرار دهد. به امید آن که هر روز در ابعاد مختلف جامعه و برخورد های اقتصادی بهره بیشتری از بستر این بلوغ ببریم.

راه‌های ارسال به دوستانتان:

1 COMMENT